Countdown

4 December 2013

Seketika di Jakarta dan Bandung (Part 1)

Jakarta Bandung
Antara Jakarta dan Bandung, yang manakah menjadi destinasi pilihan hati? Selalu dengar-dengar kata orang bahawa lebih baik memilih Bandung sebagai destinasi pelancongan kerana bandung merupakan salah satu bandar yang popular di Indonesia dan cuaca yang agak dingin. Sesuai untuk melancong serta bersantai di sana. Ada juga berpendapat bahawa Jakarta lebih seronok kerana ibu negara itu dibanjiri dengan pelbagai jenis barangan untuk bershopping serta bangunan bersejarah. Secara jujurnya, saya menyukai kedua-duanya kerana masing-masing mempunyai keistimewaannya yang tersendiri, baik di Jakarta mahupun di Bandung. 

Sebenarnya, ini merupakan kali kedua saya bercuti di Bandung dan Jakarta. Atas izinnya, saya berpeluang lagi sekali pergi ke Indonesia dengan mengikuti pakej Jakarta Bandung bersama POTO. Niat saya ke sana sememangnya untuk memborong dan membeli-belah sambil melawati tempat bersejarah yang menarik di sana. Mungkin kerana saya dahulu  pergi secara berseorangan, jadi saya tidak banyak tempat saya tahu. Apabila datang bersama travel agency, barulah saya tahu rupanya masih banyak tempat yang tidak dikunjungi.

Taman Mini Indonesia
Hari pertama tiba di Jakarta, saya singgah ke Taman mini Indonesia yang merupakan salah satu rumah suku kaum Masyarakat Indonesia. Dulu saya memang tidak berksempatan berkunjung di sini kerana masa yang terhad. Jika mahu ke sini, pastikan anda datang dengan menaiki kenderaan kerana ia amat memenatkan kalau ingin berjalan kaki memandangkan keluasan di taman ini adalah sebanyak 1.5 kilometer persegi. Terdapat banyak rumah tradisional mengikut suku kaum yang boleh ditemui di 33 daerah Indonesia. Di sinilah tempat untuk kita menyaksikan keunikan rumah suku kaum Jawa, masyarakat kepulauan Sumatera, Sulawesi, Kalimantan, Nusa Tenggara, Bali, Maluku dan Papua. Disebabkan saya pergi bersama agency, maka segala bayaran sudah termasuk di dalam pakej. Harga sebenarnya adalah dalam lingkungan 10,000 rupiah jika kita datang menaiki kereta, bagi yang menunggang motorsikal pula bayaran murah sedikit dalam  6,000 rupiah. 

Saya bersama rombongan lain menghabiskan masa selama setengah hari di sini. Terlalu banyak tempat-tempat di sini, seperti melawat satu Indonesia kerana di situ terdapat muzium, taman bunga, permainan air dan juga replika rumah seperti Sumatera, Bali dan banyak lagi. Memang memerlukan masa yang panjang supaya dapatlah kita jelajah satu Taman Mini ini. Jadi, kami masih tidak sempat untuk pergi kesemua tempat yang ada kerana Taman Mininya memang besar, mungkin perlu datang sekali lagi untuk pergi ke tempat yang belum kunjungi. Antara tempat yang saya sempat lawati ialah Rumah Papua iaitu perkampungan orang asli, rumah orang jawa dan beberapa tempat lagi. Di sini memang memerlukan lebih kurang dua hari untuk mengunjungi ke semua tempat yang ada kerana sangat banyak!

Rumah Papua
Barangan yang terdapat dalam rumah Papua
Istana Anak-anak
Rumah Minangkabau
Gerbang Anjungan Bali
Anjungan Jambi
Rumah adat Baluk di Anjungan Kalimantan Barat
Toko Tiga
Hari kedua kami terus bertolak ke Bandung untuk membeli-belah di Toko Tiga yang terkenal dengan seluar jeans berjenama terutamanya Levis. Bagi peminat jeans, ia adalah tempat yang paling sesuai untuk anda membeli-belah. Pertama kali datang, tempatnya kelihatan seperti kedai biasa jika kita lihat dari luar dan mungkin tidak berapa menarik perhatian anda tetapi sebenarnya kedainya besar apabila kita masuk ke dalam. Di sini ada menyediakan perkhidmatan untuk memotong atau alter seluar anda. Jika kepenatan membeli-belah, boleh duduk beristirehat sebentar di tempat yang disediakan. Memang hebat, siap dengan air terjun lagi! Antara mangsa yang perlu menunggu ialah saya kerana waktu itu saya tidak berkeinginan untuk membeli  memandangkan jeans saya sudah banyak. Lagipun, duit rupiah saya memang sengaja disimpan untuk dibelanja setibanya di Pasar Baru nanti! 

Toko Tiga
Suasana di dalam Toko Tiga
Topi Levis
Tempat menunggu di Toko Tiga
Tangkuban Perahu
Di sinilah tempat yang wajib dilawati jika datang ke Bandung yang terkenal dengan lagenda Sangkuriang dimana cerita yang mengisahkan anak yang menyukai ibunya sendiri. Tangkuban perahu ini ialah gunung berapi berkawah yang masih aktif sehingga sekarang yang terletak di bahagian jawa barat Indonesia, kira-kira 30 km dari bandar utama bandung dengan ketinggian sehingga mencapai kira-kira 6837 kaki atau 2084 meter. Menurut sejarah, ia adalah sisa dari gunung sunda dan gunung purba di Indonesia, Kelihatan seperti perahu yang terbalik jika kita perhatikannya dari jarak yang jauh. Pada waktu siang, suhunya lebih kurang 17 darjah celcius dari aras laut manakala pada waktu malam ianya boleh mencecah sehingga 2 darjah celcius sahaja.

Bau sulfur memang sangat kuat sehingga mencucuk hidung sehingga ada di antara pelancong perlu memakai mask. Oleh kerana gas sulfur itu beracun, kami semua tidak berani untuk datang lebih dekat. Namun, tidak dapat dinafikan bahawa memang cantik permandangan yang terdapat di sekitar Tangkuban Perahu. Di sepanjang jalan terdapat gerai-gerai kecil di yang menjual cenderamata, patung haiwan dan juga makanan. Memang sedap kalau makan tatkala pada cuaca yang sejuk sehingga mengigit tulang. Sementara berjalan-jalan di  tempat lagenda Sangkuriang, saya didatangi oleh si penjual yang memaksa saya untuk membeli barangan mereka. Ingatkan bila saya mengatur langkah ke van tidaklah dia mengekori saya, tapi sangkaan saya jauh meleset apabila dia mengikuti saya sehingga naik ke van sambil menghulurkan tangannya ke dalam tingkap dan meminta saya beli. Tidak tahan dengan desakan, kami cepat-cepat pergi meninggalkan tempat itu. 

Kawah di Tangkuban Perahu



Pasar Baru
Akhirnya sampai juga ke tempat yang paling dinanti-nantikan! Bagi sesiapa yang ingin mencari telekung, kebaya, tudung, beg tangan dan sebagainya, memang seronok sangat shopping di Pasar Baru. Harganya memang murah dan boleh menjadi rambang mata kerana terlalu banyak kedai di sana. Mana taknya, lebih kurang 8-9 tingkat sehinnga boleh membuatkan anda penat berjalan. Jika ada berkenan di hati, lebih baik terus membelinya kerana kita tidak akan dapat jumpa kembali kedai yang sama selepas itu. Di sini juga anda boleh membuat tempahan seperti baju, langsir, blazer dan lain-lain kerana bukan sahaja boleh disiapkan dalam masa yang singkat, malah kualiti juga memuaskan serta harga yang jauh lebih murah berbanding di tempat lain. Di bahagian bawah pula ada menjual kerepek, kuih-muih, sagun dan banyak lagi terutamanya makanan kering. Memang duit saya telah banyak habis kerana menjadi satu kerugian yang besar kepada sesiapa yang tidak membeli-belah di sini. Namun, diingatkan supaya sentiasalah menjaga segala barangan berharga anda terutamanya beg dompet  kerana dikhuatiri akan dicuri oleh pencopet (penyeluk saku). Pastikan dompet diletakkan di dalam beg tangan atau beg yang lain dan sentiasa dizip setiap masa. Bukan itu sahaja, seperti biasa anda akan didatangi pelbagai penjual yang memaksa anda untuk membeli barangan mereka sehingga merimaskan. Kepada sesiapa yang tidak tahu, barangkali anda akan ditipu kerana mereka akan meletakkan harga yang sangat tinggi. Jadi, kenalah pandai tawar-menawar atau jangan dilayan langsung dengan kerenah mereka.

Pasar Baru Bandung
Menjual beg-beg yang murah
Menjual kebaya dan batik wanita
Menjual telekung
Tempat menjual doorgift dan goodies
Menjual snek dan makanan ringan
bersambung...

4 comments:

  1. Salam Kenal

    Mohon Maap ikut share di tempat Tuan/Puan

    JOM CUTI2 BANDAR BANDUNG-JAKARTA

    KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )

    call me CONTACT US

    Demi memperlancar semua aktifitas kita di bidang ini dan demi menjaga silaturahmi dengan kami disini kami berikan Contact Person kepada semua pelanggan setia kami dan kepada semua pengunjung online di website kami ini. Untuk keperluan dan pelayanan serta informasi lebih yang ingin anda dapatkan. Anda dapat menghubungi Contact Person resmi kami

    Di bawah ini adalah contact person resmi kami.

    KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )



    Make your holiday become FUN, FRIENDLY, and EASY. Provide: Transport Service, Rent Car, City Tour Travel. So, just pick up your phone or send e-mail to contact us!
    bobby kyran trans CONTACT US

    SITUS RESMI KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )
    http://www.kyrantrans.com
    http;//www.sewakeretamurah.com
    OFFICE PHONE
    022 – 92475958
    HANDPHONE
    +6281 312 767 300
    +6281 573 307 300
    BLACKBERRY PIN
    73 DC 15 F1
    WHATS UP
    +6281 809 692 300
    OFFICE KYRAN TRANS ( SEWA KERETA MURAH )
    JL. NYENGSERET NO 81 ( BANDUNG WEST JAVA – INDONESIA )
    TERIMA KASIH



    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    WhatsApp : +6282282222896
    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Call : +6282214441280
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
    Website : www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL
    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
  3. Salam Satu MALAYSIA OULLLS

    pakej BAJET CIPUT BANDUNG (hotel,buffe breakfast and transport). Murahnya sampai mata lebam shock nye.

    butiran perjalanan
    Day 1
    > airport bandung or train station bandung
    >Pasar Baru
    >lunch at kedai makan kemangi try special menu *ayam bakar jerebu
    >Toko Tiga (Branded Jeans)
    >depasion factory outlet kain potong
    >rumah kain dan telekung
    >Factory Outlet At Jalan Riau and Jalan dago
    >dinner at restaurant padang *sederhana

    Day 2
    >Gunung Tangkuban Parahu Crater
    >floating market Lembang, deranch, taman bunga begonia, pelangi waterfall, the lodge of maribaya, grafika cikole Lembang
    >lunch at DSDL Restaurant try special menu *ayam nyumpet
    >Strawberry and tea park
    >Membeli-belah di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre & factory outlet
    >dinner at iga bakar mas giri try special menu *iga bakar (ribs) penyet


    day 3
    >kawah putih crater or trans studio bandung (pilih salah satu jer)
    >lunch at saung andir restaurant try makan menu kampung *ayam goreng brengsek
    >cibaduyut street area barangan kulit
    >masjid agung bandung, alun2 area and braga area
    >paris van java shopping mall
    >dinner at BML try the original bakso at bandung

    Day4
    >check out hotel bandung
    > Oleh-2 Bandung (cake Lapis, Brownies Amanda, dan Kartika Sari)
    >Airport transfer


    *rate per person :
    RM390 per person if 2 person
    RM325 per person if 3 person
    RM280 per person if 4 person
    RM245 per person if 5 person
    RM230 per person if 6 person
    RM220 pdr person if 7 person

    *rate included
    ~transportation type kereta is toyota avanza or Luxio included = petrol,parking,pemandu,kereta dan high way tiket.
    ~1 room dimuat 2 person semasa 4d3n
    ~buffet breakfast

    *rate is not included
    ~lunch and dinner
    ~entrance fee per kereta and entrance fee per person at tempat lawatan

    *no hidends charge

    kenapa ANDA harus harus order dengan saya???

    ✔Berpengalaman luas di dalam bidang pelancongan Bandung
    ✔Perkhidmatan ; layanan yang PANTAS, MESRA, AMANAH, & JUJUR
    ✔BERUSAHA bersungguh-sungguh kepada anda SERVICES ORIENTED
    ✔Pelanggan mesti BERPUAS HATI & GEMBIRA
    ✔Pelanggan akan menjadi KAWAN kepada saya


    TEMPAHAN
    MAS FATURRAHMAN
    LAJU2 PM
    WHATSAPP / CALL / TEXT / LINE

    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291

    email & fb
    omegajayatour@gmail.com

    tanya shj pun xapa, survey2 dahulu..xsalah pun.. tk mau malu2 yer

    ReplyDelete
  4. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.



    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
    • DRIVER
    • PATROL
    • EKSIDENT INSURANCE
    • GOVERNMENT TAX

    ReplyDelete