Countdown

30 December 2013

Ooh La La Paris! (Bahagian 1)

Eiffel Tower
Tahun 2013 sememangnya tahun yang begitu sibuk bagi saya. Beberapa buah negara telah saya kunjungi atas nama urusan kerja. Bermula dengan Jepun dan Korea Selatan pada awal tahun, kemudian Thailand dan Singapura, seterusnya ke Hong Kong dan Shenzhen. Sebagai penutup tirai tahun ini, saya sungguh bertuah kerana diberi peluang untuk melawati dua destinasi pelancongan terulung di dunia; Paris dan London.

Bulan Disember merupakan bulan yang paling sesuai untuk melawat dua kota ini kerana beberapa faktor. Faktor pertama ialah cuaca. Paling bulan Disember, suhu di sana adalah dingin. Sesuatu perubahan yang ketara daripada suhu di tanahair yang begitu panas dan lembap. Kadang-kala, change is good!

Faktor kedua ialah musim perayaan. Kerana penganut agama Kristian merayakan hari Krismas pada bulan Disember, jadi terdapat banyak tawaran hebat membeli-belah pada waktu ini di Paris dan London. Kepada kaki shopping, waktu ini boleh dimanfaatkan untuk berbelanja besar. Faktor musim perayaan juga membuatkan tempat-tempat tarikan pelancongan di sana menjadi kurang sibuk.

Kota Paris
Menaiki pesawat Malaysia Airlines (MAS) terus tanpa henti dari Kuala Lumpur ke Paris membuatkan perjalanan saya berasa begitu selesa. Tidaklah saya perlu berhenti transit di mana-mana, lantas memanjangkan lagi jumlah masa perjalanan saya sebelum sampai ke destinasi yang dituju.

Penerbangan saya berlepas dari KLIA tepat pada pukul 12.00 tengah malam dan mengambil masa kira-kira 13 jam. Walaupun jauh perjalanannya, namun saya tidak berasa begitu penat kerana keadaan kabin pesawat yang disediakan adalah cukup selesa sekali. Layanan yang diberikan oleh krew pesawat adalah cukup baik. Memang kenalah dengan slogan ‘Malaysian Hospitality’ seperti yang mereka war-warkan di media.

Kabin MAS yang selesa
Disamping itu, bahan bacaan dan hiburan yang disediakan membuatkan saya tidak berasa bosan ketika “berlayar” di udara. Makanan yang dihidangkan juga begitu enak dengan porsi yang agak banyak. Pendek kata, kualiti servis di dalam penerbangan MAS sememangnya tip-top dan bertaraf dunia!

Masa yang terluang di atas udara juga saya manfaatkan dengan mentelaah informasi penting yang telah saya kumpulkan untuk lawatan saya pada kali ini. Risau juga hati sekiranya tersesat atau menghadapi masalah berkomunikasi di sana nanti. Jadi, bak kata pepatah, “Sediakan payung sebelum hujan”.

Impresi pertama

Kota Paris, Kota Cinta
Sebagai seorang kaki melancong tegar, saya bersyukur kerana banyak negara telah pun saya lawati. Setiap setahun, saya akan pastikan saya keluar melancong sebanyak dua kali. Kalau bajet di dalam poket saya tebal, jauhlah kaki saya melangkah. Kalau bajetnya kecil, dekat-dekat sahaja pun tidak mengapa. Janji, saya dapat jalan-jalan bersama kamera DLSR kesayangan saya sambil melihat kebesaran Allah yang Maha Kuasa.  

Namun begitu, rezeki untuk bertandang ke kota Paris seringkali tertunda sejak beberapa tahun yang lalu sehinggalah pada bulan Disember 2013. Akhirnya, kota Paris bakal saya takluki! Hati ini sangat teruja bukan kepalang. Sesampai sahaja saya di Charles de Gaulle Airport di Paris, saya terus menarik nafas panjang. Udara Paris yang nyaman saya hirup sedalam-dalamnya. “Aku sudah sampai di Paris!”, jerit hati saya.

Arc de Triomphe
Setelah seharian suntuk saya pusing-pusing di kota Paris dengan menaiki bas persiaran pada hari pertama di sana, impresi pertama saya tentangnya adalah seperti yang saya gambarkan. Segala klise tentang kota Paris yang saya kutip melalui hasil penbacaan dan selidikan saya ternyata benar belaka.

Sekiranya saya hanya dapat menerangkan tentang Paris dengan hanya 5 perkataan, saya akan memilih Romantik, Cantik, Fashionable, Artistik dan Historical sebagai pilihan saya.

Paris telah membuatkan saya jatuh cinta!

Kota cinta paling popular

Sungai Seine, Paris
Kota Paris yang hanya sebesar 105.4 km persegi (kira-kira separuh daripada keluasan bandaraya Kuala Lumpur) mempunyai reputasi sebagai ‘Kota Cinta’ sejak berabad lamanya.

Menurut sejarah, reputasi ini terbina kerana Paris merupakan bandar pertama di benua Eropah yang dilengkapi dengan kemudahan lampu gas untuk menerangi bandar tersebut pada waktu malam. Lama kelamaan, penduduk di benua Eropah menggelarkan Paris sebagai La Ville-Lumière yang bermaksud ‘Kota Bercahaya’.

Oleh kerana kota Paris kelihatan begitu indah pada waktu malam kerana bangunan-bangunan di sini diterangi dengan lampu gas, ianya menjadi tempat pilihan bagi pasangan-pasangan yang sedang bercinta untuk bersiar-siar sambil menikmati keindahan pemandangan pada waktu malam di situ. Lama-kelamaan, semakin ramai pelancong datang melawat Paris, terumatanya untuk tujuan berbulan madu. Begitulah bermulanya persepsi orang ramai tentang kota Paris sebagai ‘Kota Cinta’.

Pont des Arts
Arc de Triomphe pada waktu malam
Saya sendiri amat bersetuju dengan reputasi Paris sebagai salah satu destinasi paling romantis di dunia. 100% benar! Aura cinta di sini sememangnya begitu kuat dan sukar untuk diabaikan.

Kemana sahaja saya menolehkan kepala, pasti akan terlihat pasangan-pasangan yang berpimpin tangan dan tersenyum lebar. Tidak kira usia dan bangsa, satu bandar seolah-olah terkena virus cinta! Sejuk hati saya melihatkan panorama ini. Sesuatu yang sukar dijumpai di tanahair.

Bagi saya, aktiviti paling romantis yang saya amat recommend kepada pasangan-pasangan yang bercadang untuk berbulan madu di kota Paris adalah menaiki feri persiaran yang menusuri Sungai Seine. Aduhai, memang tersangat romantis!

Pasangan warga emas romantis di atas feri persiaran
Menikmati keindahan Paris dari atas feri persiaran
Perjalanan yang mengambil masa kira-kira satu jam ini akan membawa anda menusuri Sungai Seine dan menikmati keindahan kota Paris dari sudut yang begitu menarik. Anda bakal melewati beberapa tarikan pelancongan utama kota Paris seperti Musee d’Orsay, Notre Dame de Paris, Grand Palais, Pont des Arts dan yang terpenting, Eiffel Tower yang tersergam indah mencapai langit.

Selain menaiki feri, bersiar-siar di The Avenue des Champs-Élysées bersama-sama dengan pasangan anda tidak kurang romantisnya. Pada waktu malam, jalan ini disimbahi dengan cahaya lampu-lampu neon yang berwarna-warni. Jalan ini dipenuhi dengan butik-butik jenama tersohor dunia seperti Louis Vuitton, Rolex, Mont Blanc, Chanel dan sebagainya.

Setelah penat berjalan, anda boleh singgah di café Laduree di sini untuk menikmati manisan Perancis yang paling popular di dunia iaitu macarons. Laduree merupakan jenama manisan dan teh paling eksklusif di Perancis dan kini semakin berkembang ke serata dunia.

The Avenue des Champs-Élysées pada waktu malam
Cafe Laduree di Champs-Élysées
Macaron berwarna-warni di Laduree

[BERSAMBUNG]

No comments:

Post a Comment