Countdown

3 March 2014

[ARTIKEL ULANGAN] LONDON YANG SATU!

Tower Bridge yang merupakan salah satu mercu tanda kota London
Goodbye Paris, Hello London!

Dari Paris, saya meneruskan siri penjelajahan akhir tahun saya ke kota London. Untuk mengelakkan diri saya daripada kesesakan di lapangan terbang, saya memilih untuk menaiki keretapi Eurostar. Keretapi berkelajuan tinggi ini hanya mengambil masa dua jam 15 minit sahaja untuk membawa para penumbang dari Paris ke London.

Harga tambang keretapi ini adalah kira-kira 70 British Pounds (kira-kira 350 Ringgit Malaysia), bergantung kepada bila dan dimana anda menempah tiket anda. Perjalanan saya bermula daripada stesen keretapi besar di Paris yang bernama Gare du Nord.

Gare du Nord Station, Paris
Pemandangan di dalam Gare du Nord Station, Paris
Keretapi Eurostar
Kabin penumbang keretapi Eurostar begitu bersih dan amat selesa. Kerusinya empuk, beberapa naskah majalah diletakkan di bahagian tempat duduk dan tandas yang bersih tersedia di setiap gerabak. Saya menghabiskan masa yang terluang dengan mengkaji fakta-fakta menarik tentang kota London di iPad saya.

Sepanjang perjalanan, saya juga dijamu dengan pemandangan kawasan pendalaman di Perancis dan England yang indah ketika waktu matahari terbenam. Subhanallah, pintarnya Kamu Ya Tuhan mencipta bumi yang penuh khazanah ini!

Keretapi Eurostar ini juga mempunyai sebuah gerabak yang diubahsuai menjadi sebuah kafe yang cantik. Pelbagai minuman, makanan dan snek ada dijual di sini. Dek perut yang mula berkeroncong, saya pergi ke café tersebut untuk membeli secawan cappuccino dan sehiris kek keju.

Saya sempat berbual pendek dengan pegawai kabin yang bekerja di kaunter pembayaran kafe tersebut. Langkah kanan saya kerana dia memberikan saya sekeping chocolate chip cookie secara percuma selepas saya memberitahu bahawa ini merupakan kali pertama saya menaiki Eurostar.

Peta perjalanan dari Paris ke London menaiki Eurostar
Pemandangan indah di sepanjang perjalanan
Gerabak cafe di dalam keretapi Eurostar
Kabin Eurostar yang selesa
Kemudian, saya beredar untuk duduk di meja yang berhampiran dengan tingkap untuk menikmati keindahan di luar keretapi. Tersentuh hati saya apabila terfikirkan betapa bertuahnya saya kerana mendapat peluang untuk merasai pengalaman hebat sebegini. Alhamdulillah.

Selepas dua jam 15 minit berlalu, saya tiba di Saint Pancras Station di London. Ini merupakan stesen keretapi yang baru dibuka bagi menggantikan stesen keretapi lama yang terletak di kawasan Waterloo.

Serba-serbi kelihatan baru di Saint Pancras Station ini. Kelihatan beberapa buah restoran dan kafe, butik pakaian, kedai menjual barangan, beberapa buah bank dan banyak lagi. Walaupun ianya adalah bangunan baru, namun stail senibinanya adalah rekaan klasik, selaras dengan imej kota London yang majestik.

Dari Saint Pancras Station, saya menaiki bas untuk ke daerah Wembley, tempat lokasi hotel yang telah ditempahkan untuk saya sepanjang berada di London.

Saint Pancras Station
Saint Pancras Station

Tempat penginapan ketika di London
Bilik hotel yang selesa
London – Hikayat 2 Kota Lama

Bandaraya London didiami oleh kira-kira 5 juta orang penduduk sahaja, tetapi seramai 3 juta orang lagi datang bekerja di sini setiap hari, terutamanya di sektor perkhidmatan kewangan. Aktiviti 3 juta pekerja kolar biru yang keluar-masuk ke bandaraya ini saban hari menjadikannya sedikit sesak pada waktu awal pagi dan awal malam.

Istilah “London” kini bermaksud bandaraya gabungan yang lebih besar berbanding dengan istilah sama yang dipakai beberapa dekat yang lalu. Kini, kota London adalah sebuah kawasan kerajaan setempat yang merangkumi 32 buah daerah perbandaran, termasuklah dua bandaraya besar iaitu Bandaraya Westminster (City of Westminster) dan juga Bandaraya London (City of London).

Pemandangan yang biasa dilihat di London
Westminster, London
Suatu pagi di kota London
Dua bandaraya utama ini merupakan tunjang keperkasaan London yang begitu penting untuk negara England. Bandaraya Westminster merupakan pusat pentadbiran dan pemerintahan, manakala Bandaraya London pula merupakan pusat kewangan dan perniagaan.

Majlis perbandaran setempat, yang dikenali sebagai Perbandaran Bandaraya London (City of London Corporation), adalah unik di United Kingdom kerana ianya memikul tanggungjawab yang agak luar biasa bagi sebuah lembaga setempat di Britain, seperti menjadi lembaga polis Bandaraya. Ia juga memikul tanggungjawab dan milikan di luar sempadan Bandaraya. Perbandaran ini diketuai oleh Datuk Bandaraya London (Lord Mayor of the City of London), iaitu jawatan yang berasingan dan lebih lama daripada Datuk Bandar London (Mayor of London).


Bandaraya London kini merupakan pusat kewangan dan perniagaan utama yang setaraf dengan Bandaraya New York sebagai peneraju pusat kewangan sedunia. Selama abad ke-19, London merupakan pusat perniagaan utama dunia, dan masih kekal sebagai tempat pertemuan utama untuk perniagaan hingga ke hari kini.

Pengawal keselamatan berkuda di kota London
Gambar rawak ketika di London
London yang cukup indah
London Eye, antara tarikan terulung di kota ini

Keriangan musim salji di London!

Setiap kali menjelang bulan Disember, seisi kota London seakan berpesta bagi menyambut kehadiran perayaan Krismas dan juga kedatangan tahun baru. Masa ini merupakan perfect timing untuk para pelancong melawat kota yang penuh dengan budaya dan sejarah ini.

Salah satu tarikan utama di London yang hanya terdapat pada bulan Disember adalah Winter Wonderland di Hyde Park.

Winter Wonderland di Hyde Park
Gerai-gerai permainan yang terdapat di Winter Wonderland
Pada bulan-bulan yang lain, Hyde Park merupakan sebuah taman awam di tengah-tengah kesibukan kota London. Persis Central Park di New York City, taman ini dipenuhi dengan pokok-pokok yang merimbun serta padang rumput yang seakan baldu hijau. Orang ramai sering menggunakan taman ini sebagai lokasi untuk mereka bersenam, beriadah dan merehatkan diri sambil mendengar lagu atau membaca buku.

Lokasi Hyde Park begitu strategik sekali. Ianya berdekatan dengan Oxford Street yang merupakan lubuk membeli-belah di London. Sekali itu, ianya juga berdekatan dengan Marble Arch (sebuah pintu gerbang yang bersejarah), pasaraya eksklusif Harrod’s dan juga taman Diraja bernama Kensington Park.

Namun begitu, tibanya bulan Disember, Hyde Park berubah wajah menjadi sebuah alam fantasi yang bergemerlapan dengan adanya Winter Winterland. Karvinal atau fun fair ini dibuka kepada orang ramai secara percuma.  Ini merupakan acara tahunan yang ditunggu-tunggu bukan sahaja oleh penduduk London, malahan keseluruhan negara England.

Kemeriahan di Hyde Park setiap kali bulan Disember menjelang
Pelbagai snek yang lazat dijual di Winter Wonderland, Hyde Park
Orang ramai yang mengambil peluang untuk bermain luncur ais di Hyde Park
Antara tarikan-tarikan menarik yang ada di Hyde Park’s Winter Wonderland adalah gelanggang meluncur ais, istana ais, menaiki ferris wheel, menaiki mini roller coaster, pertunjukan akrobatik dan sarkis, gerai-gerai permainan, gerai-gerai makanan, gerai-gerai kraftangan dan banyak lagi.

Ketika berada di Winter Wonderland tersebut, saya berasa sangat teruja. Saya singgah di gerai yang menjual pretzel dan kopi panas. Selepas mengalas perut, saya sambung berjalan sambil melihat wajah-wajah ceria yang bertebaran di sekitar kawasan. Lampu-lampu terang yang berwarna-warni bersama dengan musik riang yang dimainkan membuatkan suasana terasa cukup meriah sekali. Saya gembira kerana dapat mengambil banyak gambar-gambar menarik sebagai tanda kenangan saya di sini.

Bandar unik dan majestik

Saya amat gemarkan kota London. Unik dan majestik! Bukan sahaja ianya bersih, bahkan ianya begitu selamat untuk dilawati. Pelancong asing tidak perlu risau tentang keselamatan diri ketika berada di London. Walaupun begitu, langkah-langkah keselamatan asas sentiasa perlu diambil bagi mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku. Barang-barang yang berharga seperti wang, dompet, passport dan kamera perlulah disimpan di dalam beg yang bersesuaian dan sentiasa diletakkan berhampiran dengan anda.

Bandar London mula terbina sebelum sistem perancangan bandar yang rasmi diwujudkan. Oleh itu, di benua Eropah, ianya dianggap tidaklah begitu tersusun jika dibandingkan dengan bandaraya-bandaraya Eropah yang lebih baru seperti Paris. Namun begitu, pengurusan dan perancangan yang baik sejak hampir seabad yang lalu membuatkan jalanraya dan sistem pengangkutan di London menjadi begitu sistematik dan memudahkan penduduk.

Saint Paul Cathedral, London
Millenium Bridge
Pemandangan kota London persis hubungan simbiotik harmoni di antara yang lama dan yang baru. Bangunan-bangunan lama yang mempunyai nilai sejarah yang tinggi dijaga rapi oleh pihak majlis perbandaran agar mereka kekal untuk generasi yang akan datang. Manakala itu, bangunan-bangunan yang baru pula dipantau ketat dari aspek reka bentuk, ketinggian dan lokasinya agar tidak menjejaskan keindahan unik dan majestik yang menjadi imej kepada kota London.

Antara ikon-ikon bersejarah yang wajib dilawati ketika berada di London adalah Tower Bridge, London Bridge, Buckingham Palace, Palace of Westminster, Big Ben, Westminster Abbey Church dan sebagainya.

Sebahagian mercu tanda moden yang tidak kurang menariknya di London adalah seperti London Eye, The Shard, Wembley Stadium, The O2 Arena, 30 St Mary Axe, dan Tate Modern.

Tower Bridge, London
Westminster Abbey Church
Big Ben

Bas double-decker dan teksi klasik yang merupakan ikon kepada kota London
Jangan risau tentang bagaimana untuk melawat ke semua tempat-tempat di atas jika anda hanya mempunyai beberapa hari sahaja di London. Anda boleh membeli 2-day Hop-On Hop-Off London Tour Package yang akan memudahkan anda untuk pusing-pusing di sekitar London menaiki bas double-decker tanpa bumbung. Anda boleh makan angin tanpa perlu memeningkan kepala anda tentang melihat peta dan mengkaji maklumat. Tambahan pula, kebanyakan tempat-tempat tersebut adalah berdekatan di antara satu sama lain. Jadi, anda boleh menjimatkan masa anda.

London Eye
The Shard
Pemandangan bahagian City of London
Picadilly Circus
Shop until you drop!

Walaupun saya kurang gemar bershopping ketika melancong, namun saya telah “terjebak” jua dek tawaran harga murah yang berlangsung di sini sempena perayaan Krismas. Memang dasyat jualan murah di London! Barangan seperti pakaian, aksesori diri, makanan, gajet, kelengkapan rumah dan banyak lagi dijual dengan potongan harga yang besar.

Semua kedai seperi berlumba-lumba untuk merebut pelanggan masuk ke dalam premis masing-masing. Ikutkan hati, ingin sahaja menyewa sebuah kapal untuk membawa pulang barang-barang daripada London ke Malaysia. Namun, saya berjaya mengawal nafsu berbelanja saya di sini.

Oxford Street 
Oxford Street
Regent Street
Oxford Street, Regent Street dan Harrod’s merupakan tiga destinasi shopping utama di London. Terdapat pelbagai butik-butik jenama terkenal di Oxford Street dan Regent Street seperti Primark, H&M, UniQlo, Zara, TopShop, River Island, Ted Baker dan sebagainya. Jangan lupa untuk meminta borang pampasan Value-Added Tax (VAT) setiap kali membayar supaya anda boleh mendapatkan kembali kira-kira 12% wang anda semasa di Lapangan Terbang sebelum pulang.

Bagi mereka yang mampu untuk berbelanja lebih, pengalaman bershopping di Harrod’s semestinya tidak boleh dilepaskan. Senireka dalaman di dalam emporium mewah ini amat cantik. Bekas pemilik gedung ini iaitu Dodi Al-Fayed memberikan sentuhan citarasa Timur Tengah yang eksklusif bagi menarik perhatian golongan berada untuk bertandang datang ke sini.

Harrod's
Bahagian dalam Harrod's
Harrod's sentiasa dipenuhi pengunjung
Sediakan payung sebelum hujan

Hanya satu perkara sahaja yang saya kurang gemar tentang London; cuacanya. Cuaca di sini amat sukar untuk dijangkakan. Dalam masa dua jam sahaja, keadaan boleh bertukar daripada sejuk kepada panas dan seterusnya hujan lebat bersama angin kuasa. Cuaca di sini sememangnya agak menggila, terutamanya ketika musim sejuk (bulan November sehingga Februari tahun seterusnya).

Oleh itu, amat penting bagi para pelancong yang datang ke sini untuk meneliti tentang ramalan cuaca daripada TV, akhbar ataupun internet. Persediaan awal seperti memakai jaket kalis air serta membawa payung pasti tidak akan menghampakan anda.

Hujan di Wesminster
Penduduk London sentiasa bersedia dengan keadaan cuaca di sini
Pengalaman basah lencun ketika berada di Picadilly Circus amat tidak boleh dilupakan. Walaupun saya mempunyai payung, namun hujan lebat dengan angin yang kuat tidak mampu ditampung boleh payung kecil saya. Lebih teruk lagi, air hujan yang turun amat sejuk seperti baru keluar daripada peti ais. Kejadian lucu dan menyakitkan!

Saya juga berasa sedikit hampa kerana salji tidak turun semasa saya berada di London. Berdasarkan tahun-tahun yang lepas, salji biasanya turun di London agak lewat, iaitu pada bulan Januari dan Februari. Alahai, kempunan saya untuk bergambar ketika London diselaputi salji. Nasib baik saya sempat merasa bermain salji ketika berada di Tokyo pada bulan Februari 2013. Sesuatu yang tiada di tanahair tercinta.

Selepas hujan
Komuniti perantau

Hari kedua saya di London merupakan hari Jumaat. Kesempatan ini saya ambil untuk berkunjung ke Malaysia Hall yang terletak di kawasan Bayswater bagi mendirikan solat Jumaat di sini. Kebetulan, pada hari tersebut adalah hari pertama pembukaan semula bangunan ini selepas ianya ditutup selama 3 bulan bagi proses kerja-kerja pengubahsuaian. Ketika berada di dalam Malaysia Hall, semuanya kelihatan baru dan cantik.

Semakin hampir tiba waktu Zohor, saya lihat semakin ramai rakyat Malaysia tiba di sini. Sempat juga saya berbual pendek dengan beberapa rakyat Malaysia yang sedang belajar dan bekerja di London. Mereka kelihatan kagum apabila saya memberitahu mereka bahawa saya adalah seorang penulis dan jurugambar dari sebuah syarikat pelancongan dari Malaysia. Mungkin kerja saya adalah suatu kerja yang jarang didengari oleh mereka barangkali.

Bersolat Jumaat di Malaysia Hall London
Malaysia Hall London di Bayswater
Ketika sedang duduk menunggu khatib mula membaca khutbah, tiba-tiba terimbau kenangan lampau semasa saya belajar di Amerika Syarikat dahulu. Oleh kerana berada jauh daripada keluarga, kenalan-kenalan senegara menjadi “keluarga angkat” saya. Kami mengambil berat hal-ehwal masing-masing. Jelas kelihatan juga keakraban sesama rakyat Malaysia yang bermastautin di London. Walaupun jauh terpisah darat dan lautan dari Malaysia, namun mereka masih kelihatan bangga menjadi rakyat Malaysia. Hati saya berasa begitu gembira melihat senario ini.

Sesudah solat Jumaat, saya pergi menikmati juadah makanan Malaysia yang halal di Holiday Villa Hotel. Restoran ini terletak kira-kira 5 minit dengan berjalan kaki dari Malaysia Hall. Setelah beberapa hari berjauhan daripada makanan tempatan, saya dapat menjamu selera dengan sepinggan nasi goreng bersama satay ayam. Memang sedap!

Holiday Villa Hotel, London
Sebenarnya, terdapat beberapa restoran masakan Malaysia di kota London ini dan majoritinya berlokasi di Bayswater. Selain itu, terdapat juga ratusan lagi restoran makanan halal di seluruh pelusuk London, rata-ratanya diusahakan oleh rakyat London yang berketurunan Pakistan, Morocco dan negara-negara Timur Tengah yang lain.

Kedutaan Malaysia di London
Secebis hati tertinggal di London

Suatu malam di London ketika saya sedang berehat di dalam bilik hotel, saya berfantasi tentang bermastautin di London. Oleh kerana komuniti rakyat Malaysia di sini yang besar dan akrab, mungkin saya tidak akan berasa terlalu rindu terhadap tanahair saya. London juga adalah sebuah kota yang sangat sesuai bagi penulis dan jurugambar seperti saya. Kota ini menyimpan banyak ilham dan inspirasi untuk saya berkarya.

Namun itu hanyalah angan-angan saya sahaja. Lamunan saya terhenti dan saya kembali kepada realiti. Yang pasti, hati saya amat berat untuk meninggalkan kota London. Jiwa seni saya berkembang mekar ketika berada di sini. Foto-foto yang saya ambil ketika di London akan saya bawa pulang sebagai tanda kenangan kunjungan singkat saya ke sini.

Sebagai ucapan terima kasih saya kepada kota hebat ini, saya tinggalkan secebis hati saya di sini. In Sha Allah, saya akan kembali untuk menuntut semula cebisan hati tersebut…

London, kaulah yang satu!

London yang penuh energi! 
London sarat dengan bangunan-bangunan bersejarah yang indah
Kawasan Picadilly Circus yang cukup indah!

1 comment:

  1. Sangat rindukan London... Saya juga terlalu suka akan London.... Idea menulis melimpah disana.... Gambar2 saudara sangat cantik dan tenang...

    ReplyDelete