Countdown

11 April 2014

Ada Apa Dengan Moscow?


Moscow! Dengar namanya sahaja sudah cukup buat diri ini tertarik, apatah lagi berpeluang melancong ke sana. Orang kata, peluang tidak datang bergolek, oleh itu jangan sia-siakannya. Seperti mimpi di siang hari, sebenarnya sudah lima hari berlalu selepas kepulangan ke Malaysia tempoh hari. Jika orang masih tercari-cari percutian yang tidak pernah alami sebelum ini, jom ke Moscow!

Moscow ini terletak di tebing Sungai Moskva, Daerah Pusat Persekutuan di bahagian barat Persekutuan Rusia. Moscow yang merupakan bandar raya yang terbesar di Eropah serta ibu negara ini dijadikan sebagai pusat politik, kewangan, ekonomi, pendidikan dan pengangkutan yang utama di Rusia. Bilangan penduduk yang menetap adalah sebanyak kira-kira 10 juta orang, di mana 7% daripada jumlah penduduk Rusia. Moscow yang dahulunya dijadikan sebagai tempat untuk Kremlin yang termasyur kini merupakan tempat kerja bagi Presiden Rusia.

Bercerita mengenai negara Rusia,  ia merupakan sebuah negara besar yang meliputi 1/5 daripada tanah di muka bumi ini. kalau diikutkan, sebenarnya ia sangat asing di kalangan rakyat Malaysia. Secara sejarah pula, Rusia adalah ibu negara untuk bekas Kesatuan Soviet, serta Rusia Muscovy, negara pra-Empayar Rusia yang terletak di pusat tanah air Rusia. Rusia ini amat menarik kerana dilengkapi dengan pelbagai kemudahan antaranya ialah kemudahan pengangkutan yang efisyen seperti bas, trolleybus, metro dan mashrut (van). Bukan itu sahaja, para pelajar yang menuntut di sini serta penduduk tempatan mudah untuk keluar melancong ke negara-negara lain kerana kedudukan lapangan terbang antarabangsa yang terletak di Moscow. Memang best lah tiap-tiap bulan melancong!

Kata orang, apabila berkunjung ke Moscow, wajib singgah ke sini iaitu kota Kremlin yang menjadi tempat kegemaran para pelancong. Kremlin di dalam Bahasa Rusia ini membawa maksud benteng yang telah dinamakan pada tahun 1147. Disenaraikan di dalam Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 1990, kompleks bangunan yang dikelilingi tembok ini terdapat beberapa bangunan iaitu istana, gudang senjata, gereja dan lain-lain lagi. Selain dikaitkan dengan pemerintahan dan budaya Rusia, Kremlin memiliki taman yang indah di sekitarnya yang dipelihara dengan baik serta dilengkapi penjalan kaki untuk pengunjung.

Sekitar tahun 1100, Kremlin merupakan sebuah kota benteng tertutup. Kompleks ini lantas diperluaskan lagi pada abad ke-12 dan menjadi sebuah pusat kekuasaan Rusia. Pada tahun 1703, pusat kekuasaan ini telah dipindahkan ke St Petersburg. Setelah berlakunya Revolusi Rusia tahun 1918, Moscow ini telah dikembalikan  sebagai ibu kota Rusia. 

Pada tahun 1703, pusat kekuasaan dipindahkan ke St Petersburg. Setelah Revolusi Rusia tahun 1918, Moskow dikembalikan lagi sebagai ibu kota Rusia. Kremlin kini juga menjadi lokasi rumah presiden sejak tahun 1992 sekaligus lokasi pertemuan anggota Pusat Kerajaan Rusia. Dinding luar memiliki serangkaian menara pengawas tinggi. Seperti dindingnya, menara tersebut dibangunkan dari batu bata merah dengan puncak berwarna hijau yang berbentuk khas.


Indahnya waktu malam!




Cantik binaan yang terdapat di dalam Istana Kremlin


Lawatan seterusnya ialah ke Catheral Square yang terkenal sebagai tapak pertabalan dan pengebumian semua Tsars Rusia dan Grand Duke Moscow. Malah pada hari ini, dataran itu digunakan untuk majlis perasmian Presiden Rusia. Cathedral Square atau Sobornaya Square adalah sebuah pusat dataran Kremlin. Terdapat 3 buah gereja besar yang berhadapan dengannya iaitu Cathedral of the Dormition, Cathedral of the Archangel, dan Cathedral of the Annunciation. Selain itu, terdapat juga sebuah istana yang dipanggil sebagai Palace of Facets, the Church of the Deposition of the Robe dan Church of the Twelve Apostles. Struktur binaan yang tertinggi di dataran Cathedral adalah sebuah menara, Ivan Bell Tower Great yang memisahkan antara Dataran Sobornaya dari Dataran Ivanovskaya. Kami mengambil gambar di kawasan sekitar itu sahaja sambil menjamah kecantikan seni binanya.



 

Setelah puas bergambar dengan pelbagai aksi dan posing, kami dibawa pula ke Armoury Chamber, iaitu sebahagian dari kompleks Grand Kremlin Palace. Merupakan lokasi yang wajib dikunjungi jika singgah di Kremlin! Ia adalah sebuah muzium yang tertua di Moscow di mana ianya telahpun dibuka secara rasmi kepada umum sejak tahun 1813 lagi. Lama bukan? Waktu itu pun saya belum lagi dilahirkan di dunia. Kiranya, umur muzium itu sudah menjejaki 200 tahun! Asalnya, ianya adalah tempat menyimpan senjata diraja pada tahun 1508 di mana muzium ini digunakan untuk sebarang pengeluaran, pembelian dan penyimpanan senjata. Ia juga tempat pengumpulan barang kemas serta hadiah yang telah diberikan oleh negara-negara luar selain penyimpanan barang rumah dari tsars. Tukang senjata api yang terbaik (Vyatkin), tukang emas (Gavrila Ovdokimov), dan pelukis (Simon Ushakov) pernah berkhidmat dan bekerja di sana. Pada tahun 1640 dan 1683, mereka telah membuka studio ikonografi dan penggambaran, di mana ilmu mengenai lukisan dan kraf tangan boleh didapati di situ. Pada tahun 1700, muzium ini telah diperkaya dengan Emas dan Perak oleh tsars Rusia.  Banyak lagi sejarah mengenainya yang telah diterangkan satu persatu oleh Tour Guide yang membawa kami ke sini, sedikit sebanyak menambahkan lagi pengetahuan mengenai sejarah negara lain.










Kemudian, kami beralih arah pula ke GUM Department Store. Dengar namanya sahaja, sudah tentu semuanya telah tahu bahawa ianya adalah sebuah pusat membeli-belah terkenal dengan butik dan barangan berjenama. Kawasan kompleks ini dikelilingi tembok bersejarah yang berbentuk segi tiga di mana sempadan selatannya adalah Sungai Moskva, sebelah baratnya Alexander Garden dan pada bahagian timurnya ialah gereja St. Basil serta juga Red Square, atau dataran merah. Orang lain sakan membeli-belah, namun saya hanya memerhatikan sahaja memandangkan saya datang ke sini adalah tujuannya hanya untuk melihat keindahan dan suasana bandar Moscow sahaja. Saya hanya bersiar-siar di sekitar shopping mall ini, memang terpegun melihatnya.










Setelah muka masing-masing kelihatan gembira dan ceria, kami meneruskan perjalanan menuju ke St Basil Cathedral, iaitu sebuah gereja yang menjadi simbolik  dan  paling dikenali di Rusia. Kubah yang berwarna-warni dengan seni bina bangunannya yang unik menarik perhatian para pelancong. Menjadi satu kemestian, pasti gambar perlu di ambil setibanya di sini, jika tidak sangat rugi! Memang terpegun dengan seni binaanya seolah-olah seperti gambaran bangunan istana di dalam cerita dongeng. Selalu saya lihat gereja ini di dalam bentuk poskad, seperti bermimpi seakan tidak percaya apabila saya betul-betul berada di hadapan bangunan ini. Menurut informasi yang saya telah telaah, gereja ini telah didirikan pada abad ke -16 semasa pemerintahan Tsar yang zalim, iaitu Tsar Ivan The Terrible. 

Gereja ini dibangunkan selepas bandar Kazan ini Berjaya ditakluki dan ditawan oleh pihak Rusia daripada orang Islam untuk dijadikan sebahagian dari empayar besar Rusia. Terdapat satu lagenda yang yang mengatakan bahawa Tsar yang kejam ini akan memanggil seorang ahli arkitek untuk bertanya adakah terdapat bangunan yang secantik dan menandingi gereja ini di masa akan datang selepas permbinaannya. Artkitek yang terlalu jujur itu bernasib malang apabila matanya dibutakan oleh Tsar Ivan The Terrible agar beliau tidak dapat membina bangunan yang lebih cantik dari gereja ini apabila beliau menjawab bahawa beliau mampu untuk membina bangunan yang lebih indah.









Ok, sekarang berpindah pula ke kawasan perlancongan yang lain. Kami dicadangkan untuk berkunjung ke Sparrow Hiils. Sparrow Hills, atau lebih dikenali sebagai Lenin Hills antara tahun 1935 hingga 1991 adalah sebuah bukit di tebing kanan Sungai Moskva dan merupakan salah satu daripada puncak yang tertinggi di Moscow. Bukit ini mencapai ketinggian kira-kira 220 meter (720 kaki), atau 60-70 meter (200-230 kaki) di atas paras sungai. Bukit ini diabadikan olej penyair dan penulis Rusia, di mana namanya diambil dari sebuah kampung yang bernama Vorobyovo Village dan telah diambil alih oleh Grand Duchess Sophia Vitovtovna, satu-satunya anak perempuan Vitovt daripada seorang paderi, Vorobey pada tahun 1451. Dikatakan Alexander I Rusia ingin membina sebuah gareja, iaitu Cathedral of Christ the Saviour di sana, malangnya penggantinya terpaksa menangguhkan kerja-kerja pembinaan. Akhirnya, gereja itu didirikan berhampiran dengan kota Kremlin.

Di situ juga terletaknya stesen sungai, tempat penjalan kaki dan lain-lain yang memberikan panorama yang indah di bandar. Boleh juga melihat Universiti Moscow dari sini, yang merupakan mercu tanda utama di Sparrow Hills, di mana ketika dahulu ia merupakan bangunan yang tertinggi di Eropah! Stadium Luzhniki (yang dahulunya Stadium Lenin), di mana majlis perasmian dan penutup bagi tahun 1980 Sukan Olimpik diadakan. Terletak bersebelahan dengannya ialah biara iaitu Novodevichy Convent, dengan menara Naryshkin Baroque. Tidak dapat digambarkan dengan kata-kata betapa cantiknya bandar Moscow ini yang memang kaya dengan pemandangan!

Pemandangan Stadium Luzhniki dari Sparrow Hills



Universiti Moscow

Lawatan di Moscow diakhiri dengan kunjungan ke Arbat Street Walking Tour, iaitu jalan yang paling terkenal di Moscow. Ia merupakan sebuah pasar seni elektrik yang penuh dengan pelukis potret, penyair kotak sabun, dan pemuzik jalanan, dengan beberapa kafe di kaki lima serta gerai cenderamata. Arbat Street, atau Arbat, adalah kawasan untuk pejalan kaki yang terletak kira-kira satu kilometer panjang di pusat bersejarah Moscow. Arbat ini telah wujud sejak abad ke-15, sekali gus menjadikannya sebagai salah satu daripada jalan-jalan yang masih hidup dan tertua di Ibu Negara Rusia. 

Pada asalnya jalan itu menjadi sebahagian daripada laluan perdagangan yang penting dan juga dijadikan sebagai rumah kepada sebilangan besar tukang kraf yang tinggal di situ. Pada abad ke-18, Arbat dianggap oleh golongan bangsawan Rusia sebagai tempat tinggal yang paling berprestij di Moscow. Jalan ini hampir musnah disebabkan kebakaran besar semasa pendudukan Napoleon Moscow pada tahun 1812 dan ianya terpaksa dibina semula. Pada abad ke-19 dan awal abad 20-an, ia telah didiami oleh golongan bangsawan kecil, artis, dan ahli akademik. Pada zaman Soviet, ia adalah merupakan rumah dan tempat tinggal bagi kebanyakan pegawai tinggi kerajaan. Kini, Arbat merupakan tarikan pelancongan yang utama oleh kerana terdapat banyak bangunan sejarah yang ditinggalkan di sini serta beberapa pelukis yang tinggal dan bekerja di sini.






Tidak puas rasanya berjalan-jalan di Moscow, kerana keunikan bangunannya serta tempat yang menarik untuk dikunjungi. Tidak perlu risau datang ke sini kerana terdapat banyak pengangkutan awam yang disediakan! Jika ingin melancong di sana, tempahlah pakej bersama POTO Travel & Tours. Harga berpatutan, penginapan hotel yang selesa, dan paling penting ialah penjagaan waktu solat serta makanan yang dijamin halal. Untuk maklumat lanjut, layari laman sesawang rasmi di www.pototravel.com.my atau hubungi di talian 03-9200 6640. Jangan lepaskan peluang!


No comments:

Post a Comment