Countdown

11 March 2014

10 Fakta Menarik Tentang Great Mosque of Cordoba di Sepanyol


10 Fakta Menarik Tentang Great Mosque of Cordoba di Sepanyol

1. Bangunan yang indah ini dimulakan pembinaannya pada tahun 784 Masihi di bawah penyeliaan Amir Muslim pertama Abd ar-Rahman I. Ia siap sepenuhnya pada tahun 987 Masihi.

Tugu peringatan Abd ar-Rahman I
2. Ianya juga dikenali sebagai Mezquita (perkataan Sepanyol yang bermaksud masjid).

3. Great Mosque of Cordoba dipercayai dibina di atas tapak gereja Kristian awal khusus untuk Saint Vincent yang telah dibina oleh Visigoth sekitar 500 CE (Common Era).

4. Great Mosque of Cordoba digunakan oleh umat Islam di Andalusia sebagai sebuah masjid bermula pada tahun 784 Masihi sehingga pada tahun 1236 Masihi. Selepas itu, ianya bertukar menjadi gereja kristian katolik sehinggalah ke hari ini.

5. Pada 1931, Dr. Allama Muhammad Iqbal adalah orang Islam pertama yang bersolat di dalam Great Mosque of Cordoba sejak penutupannya kepada orang Islam. Biskop Juan Jose Asenjo, telah menolak untuk memberikan keizinan kepada orang Islam untuk bersolat di situ.

6. Mengikuti prototaip tradisional masjid Umayyah di Damsyik, masjid besar Cordoba terdiri daripada halaman yang tertutup dan dewan sembahyang hypostyle. Dewan solat adalah 23,400 meter persegi, dan bumbungnya disokong oleh pengaturan cemerlang deretan tiang-tiang sokongan arked dua jeti dan lengkungan.

7. Great Mosque of Cordoba dikenali dengan gerbang gergasinya, dengan lebih dari 1,000 tiang yang terbuat dari jasper, onyx, marmar dan granit. Ianya dibuat dari kepingan-kepingan kuil Rom yang berada di situ sebelumnya, dan juga bangunan-bangunan Rom lain yang telah roboh.

Bahagian dalam Great Mosque of Cordoba
8. Selain daripada senibina yang cukup mengagumkan, Great Mosque of Cordoba juga mempunyai taman-taman bunga yang sangat cantik, dilengkapi dengan kolam-kolam pancutan air.

9. Salah satu bahagian yang paling menakjubkan dan mewah di Great Mosque of Cordoba adalah 'Maqsura' (ruang solat pemerintah), yang telah ditugaskan oleh Khalifah al-Hakam II. Ianya dipisahkan dari seluruh dewan solat oleh arked polylobed yang tersendiri dan bersilang. Maqsura ini dihiasi dengan marmar rumit diukir, plesteran, dan mosaik.

Bahagian Maqsura di dalam Great Mosque of Cordoba
10. Sekiranya Great Mosque of Cordoba masih lagi berfungsi sebagai masjid, ianya merupakan antara masjid yang terbesar di dunia.

Bahagian taman yang terdapat di Great Mosque of Cordoba
Great Mosque of Cordoba yang indah pada waktu malam


1 comment: