Tersenyum riang walaupun ia telah
berlalu seminggu yang lepas. Memori indah berada di Uzbekistan meggamit rasa
dan tidak lekang berada di minda. Banyak ilmu yang dapat saya timba sambil
memerhati sepanjang pengalaman berada di negara orang. Bak kata pepatah “ a traveler without observation is a bird
without wings” oleh Moslih Eddin Saadi. Alhamdulillah, banyak perkara saya
pelajari untuk menghargai sesebuah perjalanan dan pengembaraan yang diniatkan
atas kerana Allah SWT.
Kali ini saya ingin kongsikan
pengalaman yang tidak saya lupakan ketika berada di Bukhara, yang merupakan ibu
kota Uzbekistan. Bukhara ialah sebuah bandar muzium, mempunyai kira-kira 140
buah monumen seni bina dan dinobatkan sebagai bandar kelima yang terbesar di
mana ia diduduki seramai 263,400 orang pada tahun 2009. Kawasan di sekitar
Bukhara ini didiami lebih kurang lima ribu tahun lamanya. Terletak di Road Silk
atau Jalan Sutera, bandar ini telah dijadikan sebagai pusat perdagangan,
biasiswa, budaya dan agama. Pusat sejarah Bukhara yang mengandungi banyak
masjid dan madrasah ini telah disenaraikan oleh UNESCO sebagai Tapak Warisan
Dunia. Bandar ini telah lama bercampur
populasi termasuklah orang-orang yahudi dan etnik minoriti yang lain. Parsi
berbahasa Tajik atau Persian-speaking
Tajik merupakan unsur yang terbesar dalam penduduk bandar ini.
Lawatan yang pertama dikunjungi
di sekitar bandar Bukhara ialah ke Ismael
Samani Mausoleum iaitu makam yang terletak di bandar bersejarah Bukhara, yang
merupakan sebuah taman di atas tapak tanah perkuburan purba. Makam ini dibina
antara tahun 892 sehingga 943 dan dikatakan adalah salah satu pemandangan yang
paling dihormati dalam seni bina Asia Tengah sebagai tempat beristirehat bagi
Ismail Samani. Beliau merupakan seorang tokoh yang berkuasa dan berpengaruh semasa Dinasiti Samani pada
abad ke-9 dan ke-10. Walaupun pada mulanya Samanids adalah
dari Gabenor Khurasan dan Transoxiana yang di
bawah kekuasaan Khalifah Abbasiyyah, dinasti ini telah ditubuhkan tidak lama kemudian sebagai tanda kemerdekaan dari Baghdad.
Ukiran yang terdapat di dalam Makam Ismail |
Pandangan atas siling dengan ukiran yang menakjubkan! |
Terletak tidak jauh dari bangunan Ismail Samani,
berdekatan dengannya pula ialah juga sebuah makam yang diberikan nama sebagai Chashma Ayub. Makam ini merupakan
perpustakaan yang telah menyimpan pelbagai khazanah lama terutamanya dari Nabi
Ayyub Alaihissalam. Menurut Artikel yang saya baca, tempat ini
dinamakan sebagai Perigi Nabi Ayub, di mana sejarah mengatakan Nabi Ayub telah
membina sebuah perigi yang berisi air dengan hanya mengetuk tanah menggunakan
tongkatnya. Air yang keluar dari tanah itu dapat menyembuhkan penyakit
apabila orang-orang yang tinggal di sana
pada ketika itu meminta baginda untuk berdoa kepada Allah untuk menyediakan
mereka air. Sejak daripada itu, air yang dikeluarkan dari tanah ini dianggap
sebagai air yang suci . Makam ini juga dijadikan tempat pengebumian wali
tempatan, iaitu Hassan Bashir, di mana kuburnya telah dibina sekitar pada abad
yang ke-11. Ia telah didirikan pada zaman Kalaxani, seorang pemerintah di rantau ini sebelum kedatangan Amir Timur.
Tapak pengebumian wali tempatan, Hassan Bashir |
Makam yang dikatakan sebagai pembekal air. Perigi Nabi Ayub yang berada di belakang tempat mengambil wuduk |
Perigi Nabi Ayub |
Selain itu, bangunan yang tinggal berhampiran dengan Makam
Chasma Ayub pula ialah sebuah kubu kota Ark yang juga dipanggil sebagai Citadel
Ark yang telah dibina pada kurun pertama ini dikelilingi tembok setinggi
30 meter. Namun, sejarah mengenai Bandar ini dipercayai telah wujud jauh lebih
awal dari tarikh itu. Pernah menjadi kediaman bagi pemimpin Bukhara yang
menempatkan istana, mahkamah, penjara, masjid, bengkel kuda, bangunan
pentadbiran dan lain-lain lagi, tempat ini pernah diserang dan dibom oleh
tentera Soviet sehingga hampir musnah pada tahun 1920. Kubu kota ini telah
menjalani beberapa pemulihan dan pembaikan selepas berlakunya peperangan di
mana salah satu daripada dua gerbang di kubu kota ini telah berjaya dibaiki
iaitu pintu masuk yang terletak di sebelah barat. Kini, ia telah dijadikan sebagai
muzium di mana peniaga tempatan dapat mencari rezeki di sini dengan menjual
pelbagai jenis barangan untuk cenderahati termasuklah buku-buku lama hasil
karya Imam Bukhari kepada para pengunjung yang datang melawat.
Sebenarnya, terdapat kisah-kisah
yang disimpan di sebalik dewan penghakiman dan penjara di dalam kota itu
mengenai ketegasan pemerintahan emir iaitu ketua Bukhara. Dikatakan Kolonel
Stoddard, seorang utusan British mahukan jaminan di mana Bukhara tidak akan
dijadikan lalukan kepada tentera Soviet untuk meyerang India pada 1839. Ia
mengundang kemarahan kerajaan Emir apabila Stoddard berkata dan berjanji bahawa
British tidak akan menakluk Bukhara dengan syarat jika emir tidak bersekongkol
dengan Soviet. Akhirnya, beliau dimasukkan ke dalam penjara dan dihukum bunuh kerana
seperti menghina kerajaan Emir bersama Kapten Conolly, yang datang untuk
menuntut pembebasan Stoddard.
Pintu gerbang Kubu Kota Ark |
Bahagian dalam Kubu Kota Ark |
Ukiran pada bahagian dalam pintu gerbang |
Perjalanan diteruskan ke Poi Kolon atau Foot of Great
Minaret yang terbahagi kepada dua bahagian iaitu kompleks yang merangkumi
Madrasah dan tempat jualan dari hasil tangan masyarakat Bukhara dan juga tempat
mendirikan solat. Bahagian masjid dikenali sebagai Kalyan Mosque ini dibina oleh Ubaidullah antara tahun 1512 dan 1539 yang dikenali sebagai Blue Dome atau Kubah biru. Mempunyai sebanyak
208 tiang dan kubah, ia merupakan salah
satu monumen yang paling cemerlang sejak pada abad ke-15.
Bahagian Madrasah pula mempunyai kehebatan binaan
kompleks terutama pada menara yang sangat tinggi walaupun ketika itu tidak
bersandangkan kepada teknologi. Menara yang digelar sebagai Kalyan Minaret ini dibina oleh seorang
pemerintah Karakhanid, iaitu Arslan Khan pada tahun 1127 yang dipenuhi dengan
ukiran ayat suci al-Quran dan mempunyai 14 lapisan lukisan geometri Islam .
Menurut lagenda, beliau telah membunuh seorang
imam akibat berlaku pertelingkahan antara mereka. Pada suatu malam, roh imam
itu telah datang kepadanya dan menyuruh beliau meletakkan mayatnya di satu tempat
yang tidak dijumpai oleh orang ramai. Oleh itu, menara ini telah dibina
menduduki dan menutupi di atas kuburnya. Apabila ia telah siap dibina, menara
ini merupakan bangunan yang tertinggi di Asia tenggara dengan mempunyai
ketinggian kira-kira 47 meter pula dan menjadi struktur paling menonjol
selepas Kubu Kota Ark dengan keunikan reka bentuknya yang tersendiri.
Menara ini pernah berfungsi sebagai menara tinjau
bagi mengawal keselamatan Bukhara dan menempatkan rumah api untuk memandu
pedagang di laluan Sutera. Ia tidak perlu menjalani apa-apa pembaikan struktur
kerana telah kukuh selama 850 tahun kerana mempunyai hasil campuran tanah liat
dan susu unta dalam bahan binaannya.
Halaman depan Masjid Kalyan |
Mihrab dan Minbar di dalam Masjid Kalyan |
Menara Kalyan yang tersergam indah |
bersambung...
No comments:
Post a Comment