Odaiba ialah sebuah pulau
buatan yang sangat besar di Teluk Tokyo dan dibina pertama kalinya pada tahun 1850 untuk tujuan pertahanan
ketenteraan. Kini, ia telah berkembang menjadi salah satu destinasi atau lokasi
untuk membeli-belah, bersiar-siar, serta tempat meluangkan masa bersama. Boleh
juga bersantai di sini dengan menggunakan penjalan kaki yang dibina memandangkan terdapat taman-taman, dan
beberapa tempat yang menarik untuk para pengunjung. Nama Odaiba sering membawa maksud seluruh Pusat Bandaraya Sampingan Dermaga Tokyo
yang merangkumi daerah-daerah Ariake dan
Aomi di Wad Koto dan daerah Higashi-Yashio
di Wad Shinagawa.
Untuk
pergi ke Odaiba, saya mengambil perkhidmatan Tokyo Water Bus dari Hinode Pier dengan harga bayaran sebanyak 760
yen untuk dewasa. Water bus ini
kelihatan seperti mata belalang yang dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu
bahagian open air pada tingkat atas
serta bahagian pada tingkat bawah yang menempatkan café, juga merupakan
bahagian yang tertutup. Perjalanan ke Odaiba ini memakan masa kira-kira 30 minit tidak terasa memandangkan leka
menyaksikan pemandangan pinggir Bandar kora Megapolis Tokyo di bahagian
tingkat atas water bus ini.
Inilah dia Tokyo Water Bus |
Sampai di Odaiba, saya berkunjung dan menyaksikan Rainbow Bridge yang merupakan jambatan gantung
yang menghubungkan Odaiba dan Bandar Tokyo. Ia menyeberangi utara Tokyo Bay di antara Shibaura Pier dan
pembangunan pantai Odaiba di Minato, Tokyo, Jepun. Jambatan ini mula dibina
pada tahun 1987 dan telah siap pada tahun 1993. Mempunyai ketinggian sebanyak
2,618 kaki, ia secara rasmi telah digelar sebagai “Shuto Expressway No 11 Daiba Route - Port of Tokyo Connector Bridge”
atau di dalam bahasa melayunya ialah Laluan Daiba No 11 Lebuhraya Shuto –
Penyambung jambatan pelabuhan Tokyo di mana nama Rainbow Bridge diambil setelah mendapat persetujuan orang ramai.
Menara-menara yang menyokong jambatan ini adalah berwarna putih, direka
untuk menyelaraskan dengan pusat kaki langit Tokyo yang dilihat dari Odaiba.
Terdapat lampu-lampu yang diletakkan pada wayar penyokong jambatan, di mana ia
telah diterangi dengan tiga warna yang berbeza iaitu merah, putih dan hijau.
Tenaga solar ini digunakan setiap malam yang telah diperolehi di siang hari.
Jambatan ini boleh dilalui dengan berjalan kaki dari Stesen Tamachi (JR Timur)
atau Stesen Shibaura-futo (Yurikamome) yang terletak di bahagian tanah besar.
Sangat cantik pada waktu malam! |
Patung Liberty yang terdapat di Odaiba. |
Singgah di Daikanransha untuk menyaksikan ferris yang
tertinggi di dunia yang dibuka sekitar pada tahun 1999 selepas puas menyaksikan
Rainbow Bridge. Mempunyai ketinggian kira-kira 337 kaki terletak di Palette
Town, Odaiba, Tokyo, Jepun. Daikanrasha telah hilang statusnya sebagai roda
Ferris tertinggi kepada London Eye yang mempunyai ketinggian 443 kaki yang
dibuka secara rasmi pada 31 Disember 1999. Namun begitu, ia tidak dapat dibuka
kepada orang ramai sehingga Mac 2000 di atas masalah teknikal.
Daikanransha menjadi roda ferris yang ketiga tertinggi sejak penutupan Sky Dream Fukukoka pada
September 2009 dengan ketinggian kira-kira 394 kaki, iaitu roda ferris kedua
tertinggi yang masih beroperasi, selepas Diamond dan Flower Ferris Wheel yang
mempunyai ketinggian sebanyak 384 kaki. Ia juga dikategorikan di dalam roda
Ferris yang ke- 10 yang tertinggi di dalam Asia dan juga yang ke-12 tertinggi
di dalam Dunia yang pernah dibina.
Daikanransha boleh
dilihat dari kawasan bandar tengah
Tokyo, dan para pengunjung boleh melihat Menara Tokyo,
twin-deck Rainbow Bridge, dan Lapangan Terbang Haneda, serta pusat bandar Tokyo, semasa di dalam perjalanan mereka selama 16
minit. Semenanjung
Boso dan Gunung Fuji, gunung yang tertinggi di Jepun,
juga boleh dilihat pada waktu siang, dan pada waktu malam roda ferris ini diterangi oleh
sebanyak 120,000 tiub neon
yang diprogramkan untuk memaparkan pelbagai
corak dalam lebih 100 warna!
Bagi
peminat Gundam pula , destinasi yang pertama yang perlu dikunjungi sebaik
sahaja tiba di stesen Tokyo Teleport semestinya melawat Gundam Front Tokyo atau Gundam gergasi yang terletak di hadapan
bangunan Tokyo Diver City atau (TDC). Terdapat patung gundam gergasi yang
mempunyai ketinggian kira-kira 18 meter! Dikatakan ia adalah merujuk kepada
saiz Gundam yang sebenar. Patung gundam ini juga boleh bergerak serta
mengeluarkan bunyi. Sungguh menakjubkan! Saya turut teruja walaupun bukanlah
peminat setia gundam. Saya melihat sebahagian besar pengunjung yang datang dan
bergambar ke sini kebanyakan mereka yang berjantina lelaki dan wanita yang
berumur lebih suku abad memandangkan Gundam ini telah wujud lebih 30 tahun.
Mungkin mereka berasa sangat teruja mengenangkan zaman-zaman dahulu meminati
Gundam.
Di
dalam bangunan Tokyo Diver City ini terdapat pelbagai butik untuk
membeli-belah. Saya “tersangkut” lebih kurang sejam lebih dalam mencari barang-barang yang ingin
dibeli. Rambang mata, tambahan pula diadakan jualan untuk tahun baru!
Tokyo Diver City dari jarak jauh |
Seterusnya saya dikejutkan pula dengan pelbagai program TV Fuji yang sedang disiarkan dari
monitor-monitor yang disediakan apabila tiba di bangunan Fuji Televisyen! Ia adalah sebuah stesen televisyen Jepun yang terletak
di Daiba, Minato, Tokyo, Jepun, di mana juga dikenali sebagai Fuji TV Atau CX,
berdasarkan stesen call sign
"JOCX-DTV" yang merupakan stesen perdana News Network Fuji
(FNN) dan Sistem Rangkaian Fuji.
Dimiliki oleh syarikat induk Kumpulan Komunikasi Fujisankei, Fuji Media
Holdings, tiga stesen televisyen premium dikendalikan iaitu Fuji Tv One untuk
sukan dan pelbagai, Fuji TV Two untuk rancangan drama atau anime dan Fuji TV
Next untuk siaran langsung rancangan premium yang boleh didapati dalam
High-Definition. Boleh mengambil gambar sebagai kenang-kenangan di bahagian lain
bangunan Fuji TV yang dibuka kepada umum pada beberapa tingkat untuk menikmati kehebatan teknologi di stesen
TV yang paling tersohor di Jepun.
kawasan dalaman bangunan Fuji TV |
bersambung...
No comments:
Post a Comment