Countdown

18 February 2014

Johor Bahru, Kebanggaanku! (Bahagian Kedua)

Sambungan dari bahagian pertama...


Sebahagian projek ini masih di dalam proses pembinaan yang mempunyai ciri-ciri gaya moden serta futuristik. Tinjauan yang dibuat ke atas kawasan muara sungai Skudai yang sebelum ini terbiar dan terdapat mendapan lumpur sehingga mengakibatkan banjir ini telah berubah menjadi sungai yang sangat cantik dengan arus air yang mengalir serta diisi dengan hidupan marin, burung-burung serta memberi rezeki kepada nelayan di kawasan tersebut.

Antara projek yang telah berjaya disiapkan di kawasan sekitarnya ialah Danga Walk, Apartmen Danga Bay, Festive Street Mall, restoran antarabangsa, menaik taraf landskap dan Pusat Persidangan, Danga City Mall, Casa Almyra serta jeti mewah di Selat tebrau.






Casa Almyra
Menurut informasi yang saya terima ialah Teluk Danga ini telah dirancang untuk menjadi pembangunan waterfront perdana dan satu sorotan Iskandar Malaysia yang menawarkan keseronokan dengan aktiviti riadah, hartanah mewah, serta kedai runcit. Danga Bay Integrated Waterfront City ini dapat dilihat sebagai salah satu kawasan yang menarik pada pembangunannya dalam Iskandar Malaysia. Pelbagai projek yang dirancangkan iaitu hab baru hotel, pameran dan pusat konvesyen, kewangan dan perdaganganm marina dan hartanah kediaman mewah di mana tapak ini boleh dihubungi melalui rangkaian jalan-jalan utama, Lapangan Terbang Antarabangsa, hab kargo dan pelabuhan.

Yang menariknya di sini yang menjadi bualan mulut orang ramai ialah Country Garden yang sesak dengan orang ramai termasuklah yang dari Singapura. Tertanya-tanya, apa yang menariknya di sini? Sebenarnya ia merupakan pembinaan kondominium mewah bertaraf 5 bintang. Walaupun ianya masih belum siap sepenuhnya, namun ramai orang kunjungi ke sini untuk melihat keadaan suasananya. Semasa saya menjejaki ke sini, fuh! Memang cantik! 

Kawasan ini dikelilingi dan dipenuhi pokok kaktus di sana sini. Dikatakan semasa pelancaran oleh pemaju Country Garden, ianya telah dijual lebih 5 ribu unit dari 7 ribu unit yang ditawarkan di mana 60% adalah dari warga tempatan, 30% dari Singapura manakala yang selebihnya adalah mereka dari Taiwan, China, Korea, Jepun dan Indonesia. Projek ini dijangka bakal siap pada tahun 2017. Tak sabar pula rasanya untuk menunggu apabila ianya siap sepenuhnya.Di sini, kita disajikan dengan tempat rekreasi dan bersantai bagi keluarga. Sangat seronok! Boleh melihat pantai yang berdekatan, taman-taman yang dikelilingi patung-patung kecil yang comel,  dan banyak lagi.






Fun fair!
Terdapat sebuah restoran yang dipanggil “Singgah Selalu” yang dibuka 24 jam dimana boleh menemukan pelbagai jenis hidangan termasuklah makanan khas masyarakat Johor. Kini, agak sukar untuk meletakkan kenderaan, sehingga ada yang terpaksa parkir di kawasan simpang masuk ke Jalan Istana Bukit Serene di sana, kira-kira 1 kilometer dari kawasan pusat rekreasi. Ada yang terpaksa menggunakan perkhidmatan keretapi mini pusat rekreasi yang amat popular di kalangan pengunjung. Hanya perlu membayar wang 1 ringgit,  mereka akan dibawa untuk menikmati keindahan malam dari hujung ke hujung pusat, menyusuri sepanjang pantai! 






Bukan itu sahaja, Teluk Danga juga mempunyai khidmat hiburan untuk kanak-kanak yang menawarkan pelbagai perkhidmatan rekreasi kepada anak-anak dan dewasa. Boleh menemukan ski air, kuda tunggangan, serta feri persiaran. Melalui feri persiaran, pengunjung berpeluang menikmati keindahan pantai dari laut termasuklah menyaksikan Istana Bukit Serene, Istana Besar, Dataran Bandaraya, Bangunan Kerajaan Bukit Timbalan, Masjid Sultan Abu Bakar dan banyak lagi.

Pada waktu malam, kelihatan lampu yang berwarna-warni menghiasi kegelapan pada bangunan dan sepanjang jalan Skudai. Di Tambak Johor pula, ditemani dengan lampu-lampu yang menerangi jalan. Di situ, terdapat sebuah bangunan dia tingkat  yang merupakan destinasi para pengunjung untuk menjamah makanan, gerai-gerai berupa “layan diri” pada malam minggu. Keadaan sangat sesak sehingga ada yang terpaksa menunggu dengan lama untuk mendapatkan meja kosong dengan makanan di tangan.

Teluk Danga sememangnya dapat memberi ketenangan di tengah hingar-bingar suara pengunjung. Dikatakan masalah meletak kenderaan meningkat serius walaupun kawasan ini belum siap sepenuhnya, lagi-lagi pada hujung minggu. Saya tertanya-tanya, bagaimana pula nanti apabila ia telah siap sepenuhnya dengan dan Tambak Johor yang akan dirobohkan dan digantikan dengan jambatan? Sudah semestinya akan semakin sesak! Saya kira-kira mungkin pihak berkuasa sedang mencari jalan untuk menyelesaikan pemasalahan ini. Mungkin perkhidmatan feri persiaran perlu dinaik tarafkan lagi hingga menyeberangi jambatan yang menuju ke Setulang laut atau hingga ke Pasir Gudang!

Tambak Johor yang dikatakan menghubungkan antara Johor dan Singapura
Insha-Allah, tidak mustahil pada suatu masa nanti Teluk Danga ini akan dapat menyaingi pusat rekreasi di Singapura, iaitu Pulau Sentosa. Kini, Teluk Danga ini mula menempah nama sebagai pusat rekreasi yang terbesar di gerbang Selatan. Gerbang Selatan dengan Jambatan pengganti Tambak ini memberi sinar harapan kepada Kerajaan Negeri untuk menarik lebih banyak pengunjung dari pulau-pulau di selatan gerbang terutamanya Singapura selain dari utara.

Dari pagi ke malam saya berjalan, namun saya berasa sangat puas! Jika ingin bersiar-siar di dalam negara, Johor Bahru sememangnya merupakan salah satu destinasi yang perlu dikunjungi. Boleh ikuti melancong dengan pakej POTO ke Johor Bahru dan Singapura selama 3 hari 2 malam. Maklumat lanjut boleh disemak di laman sesawang rasmi di www.pototravel.com.my atau hubungi di talian 03-9200 6640. Jom melancong!

No comments:

Post a Comment