Countdown

11 September 2013

[ARTIKEL] Sejarah Ringkas Kota Antik Petra, Jordan

Al Khazneh / The Treasury di Petra
Petra merupakan sebuah kota bersejarah dan juga tapak arkaeologi yang terletak di Ma'an, kawasan pemerintahan Jordan. Jaraknya dari bandar Amman adalah sekitar 4 jam perjalanan dengan menaiki kenderaan darat.

Petra dipercayai dibina sebagai ibukota kerajaan Nabatene hasil seni pemotongan batu pada kurun ke-6. Nama Petra, atau Al-Batra di dalam bahasa Arab, diambil daripada perkataan Yunani yang bermaksud batu. Nabatene merupakan sebuah kerajaan purba di Jorban di mana kebanyakan penduduknya adalah pedagang dan dinaungi oleh kerajaan Rom.

Petra telah dipilih sebagai Tujuh Keajaiban Baru Dunia pada tahun 2007 dan Tapak Warisan Dunia UNESCO sejak tahun 1985. Petra juga dipilih oleh British Broadcasting Corporation (BBC) sebagai satu daripada "40 tempat yang anda mesti lihat sebelum mati".

Kota Petra dikelilingi gunung-ganang yang sangat indah. Gunung tertinggi di kawasan kota Petra adalah Gunung Harun (Jabal Harun) atau dikenali juga sebagai Gunung Hor. Gunung ini mencecah ketinggian sekitar 1.4 kilometer di atas permukaan laut.

Kesan-kesan runtuhan kota purba Petra
Banyak yang percaya bahawa di puncak Jabal Harun inilah Nabi Harun AS meninggal dunia dan dimakamkan oleh Nabi Musa. Rasulullah SAW pun dikatakan pernah mengunjungi gunung itu bersama bapa saudaranya, Abu Thalib ketika mereka di dalam perjalanan berdagang ke Syam (Syria).

Masyarakat Arab juga meyakini bahawa Petra merupakan tempat Nabi Musa AS memukul batu dengan tongkatnya sehingga terpancur air keluar daripada batu tersebut. Aliran air tersebut sedikit demi sedikit telah menghasilkan sebuah lembah yang diberi nama Wadi Musa.

Pada abad ke-14 Masihi, sebuah masjid dibangunkan di tempat itu dengan kubah berwarna putih yang boleh dilihat daripada serata kawasan Petra. Dikisahkan, Nabi Harun tiba di wilayah itu ketika mendampingi Nabi Musa yang membawa umatnya keluar dari Mesir setelah dikejar oleh Raja Firaun yang zalim.

Sejarah Kota Petra ada disebut di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari. Hadis tersebut tidak menjelaskan Kota Petra secara terperinci. Namun begitu, disebutkan bahawa bangsa Arab kuno bernama Anbath Asy-Syam. Menurut kitab Al-Qamus al-Islami, Kota Petra merupakan kota peninggalan Anbath AsySyam, yakni bangsa Arab kuno yang tinggal di antara Semenanjung Sinai dan Harun.

Suatu ketika dahulu, kota Petra pernah menjadi pusat perdagangan utama para kalifah yang melakukan perjalanan antara Mesir, Jazirah Arab, dan Syam. Pada awal kemunculan Islam, menurut Dr Syauqi Abu Khalil dalam Athlas al-Hadith al-Nabawi, terdapat beberapa peninggalan bangsa Anbath yang telah bercampur dengan bangsa lain ditemui di kawasan tersebut.

"Peradaban bangsa Anbath memiliki jenis tulisan kaligrafi yang dinamakan Khath Nabthi," ujar Dr Syauqi. Kota Petra mula hilang dari peradaban manusia selama 500 tahun, sejak berakhirnya Perang Salib pada abad ke-12 Masihi. Kota Petra yang hilang ini dijumpai semula oleh peneroka dari Barat, Johann Ludwig Burckhardt pada 1812.



Al-Sig (The Path) yang menghala ke Kota Petra
The Theater di Petra

8 comments:

  1. bagaimana cara kita mengunjungi Petra dr Indonesia tanpa harus dikaitkan dengan umroh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda bisa terbang langsung ke kota Amman, Jordan, kemudian menyewa mobil , perjalanan 3 jam maka tibalah di Petra. Untuk masuk ke lokasi perlu berjalan kurang lebih 1 jam atau naik unta atau kereta kuda. Saya menuju kesana dengan berjalan, puaaanas terik dan berdebu nsmun dapat menyaksikan langsung keajaiban dunia yg ke 7. Pulsngnya baru saya naik kereta kUda. Sebaiknya anda menginap di Petra jadi bisa sejak pagi menikmati pemandangan yg luar biasa. Dari Amman juga dapat melihat Laut Mati , yg sangat asiin sekali, dan lumpurnya dibuktikan sangat baik untuk kulit.

      Delete
    2. Anda bisa terbang langsung ke kota Amman, Jordan, kemudian menyewa mobil , perjalanan 3 jam maka tibalah di Petra. Untuk masuk ke lokasi perlu berjalan kurang lebih 1 jam atau naik unta atau kereta kuda. Saya menuju kesana dengan berjalan, puaaanas terik dan berdebu nsmun dapat menyaksikan langsung keajaiban dunia yg ke 7. Pulsngnya baru saya naik kereta kUda. Sebaiknya anda menginap di Petra jadi bisa sejak pagi menikmati pemandangan yg luar biasa. Dari Amman juga dapat melihat Laut Mati , yg sangat asiin sekali, dan lumpurnya dibuktikan sangat baik untuk kulit.

      Delete
  2. Luar biasa, langsung mengkhayal melihat gambarnya saja.. hehee
    terimkasih atas postigannya ini, untung saya googling dan menemukan ini..

    Beri info ya lagi :-)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. ang mau ziarah wisata ke Timur Tengah, ada paket 1 hari, 3H/2M, 4H/3M, 5H/4M, 10 hari dst, (min peserta 15 org) bisa hub kami di operationcpindo@gmail.com atau contect ke 081210418919

    ReplyDelete
  5. Terima kasih Ira Soelistyo atas infonya yg sangat bermanfaat. Bsk rencana saya mau ke Petra brkt pg 6.30 Insha Allah. Pisisi saya sdh di Amman.

    ReplyDelete
  6. GAME JUDI ONLINE TERBESAR SE ASIA

    7 GAME DALAM 1 USER ID :
    - BANDARQ
    - SAKONG
    - CAPSA
    - POKER
    - BANDAR POKER
    - DOMINOQQ
    - ADUQ

    DI DUKUNG OLEH LIMA BANK TERNAMA :
    - BCA
    - MANDIRI
    - BNI
    - BRI
    - DANAMON

    KE UNGGULAN DEWAKIUKIU :
    - CS 24 JAM SIAP MELAYANI
    - PROSES DEPO & WD CEPAT
    - MUDAH MENANGNYA
    - SITUS GAME ONLINE TERPERCAYA
    - SITUS GAME ONLINE TERBESAR
    - 100 % FAIR PLAY
    - NO ROBOY
    - BONUS ROLLINGAN TERBESAR
    - BONUS REFERALL SEUMUR HIDUP
    - MINIMAL DEPO & WD 20 RIBU

    TUNGGU APA LAGI ???
    SEGERA DAFTARKAN DAN BERGABUNG
    DI DEWAKIUKIU.NET

    ReplyDelete